PEMANFAATAN MEDIA BERBASIS ICT UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA PADA PESERTA DIDIK KELAS V
Main Article Content
This research was conducted to improve learning outcomes through ICT-based learning media in Indonesian language subjects and capital letter writing material. This type of research is classroom action research using a classroom action research flow design. This research was carried out over two cycles. Each cycle consists of four stages, namely action planning, action implementation, observation, and reflection. The subjects of this research were 27 students in class V of SDN 1 Sumber Agung. Research sources were obtained from observations of educators' and students' activities through written tests on students' learning outcomes. The research results show that there is an increase. Pre-cycle was 37.04%, cycle one was 66.67%, and cycle two was 88.89%. From the results of implementation and research on learning outcomes, it can be determined that using ICT-based learning media can improve student learning outcomes in capital letter writing material in class V at SDN 1 Sumber Agung.
Ahmad, A. (2020). Media Sosial dan Tantangan Masa Depan Generasi Milenial. Avant Garde, 8(2), 134. https://doi.org/10.36080/ag.v8i2.1158
Arifin, Z., & Retnawati, H. (2015). Analisis Instrumen Pengukur Higher Order Thinking Skills ( HOTS ) Matematika Siswa SMA. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY, 20, 783–790.
Arikunto, S. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Bumi Aksara.
Arum, S. M., & Desstya, A. (2021). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media 21st VIDOKI Berbasis Modalitas Belajar pada Materi Fungsi Pencernaan pada Manusia. Jurnal Basicedu, 5(6), 5428–5435. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1559
Ayu, S. (2024). Wawancara.
Fauzi, M. F., Fatoni, A., & Anindiati, I. (2020). Pelatihan Peningkatan Kualitas Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Information Dan Communication Technology (Ict) Untuk Pengajar Bahasa Arab. Jurnal Terapan Abdimas, 5(2), 173. https://doi.org/10.25273/jta.v5i2.5620
Fitriyah, I., & Santosa, A. B. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0 untuk Meningkatkan Mutu Sekolah. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 5(1). https://doi.org/10.31851/jmksp.v5i1.3538
Ghufron, M. . (2018). Revolusi Industri 4.0: Tantangan, Peluang, dan Solusi Bagi Dunia Pendidikan. Seminar Nasional Dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat 2018, 1(1), 332–337.
Hamzah, F. (2015). Study on the Development of Science Learning Modules Based on Islamic Science Integration on the subject of Reproductive Systems for Grade 9 Madrasah Tsanawiyah. Adabiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1), 41–54. https://doi.org/10.21070/ja.v1i1.163
Hidayatulloh, M. A. (2017). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter untuk Anak Usia Dini dalam Film “Adit & Sopo Jarwo.” ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 5(1), 42. https://doi.org/10.21043/thufula.v5i1.2345
Karima, M. K., & Ramadhani. (2017). Peran Pendidikan Dalam Mewujudkan Generasi Emas Indonesia Yang Bermartabat. Jurnal Program Studi Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 1(1), 1–21.
Kartika, K. (2021). Peran Kepala Sekolah sebagai Supervisor dalam Meningkatkan Kemampuan Guru Pendidikan Agama Islam untuk Mengelola Pembelajaran di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 3 Pontianak Tahun 2019/2020. Tarbawi Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2). https://doi.org/10.29406/tbw.v6i2.2781
Komariah, N. (2016). Pemanfaatan Blog Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Ict. Al-Afkar : Jurnal Keislaman & Peradaban, 5(1). https://doi.org/10.28944/afkar.v5i1.111
Kurniawan, R., & Zuhri, Z. (n.d.). Pengembangan Media Pembelajaran Video Blog Berbasis Reels Instagram Untuk Meningkatkan Minat Dan Motivasi. July 2023, 2–5.
Laily Syarifatul Hani, B. F. A. (2023). Analisis Pemanfaatan Media Pembelajaran Youtobe Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Its Pasuruan, 4(1). https://ejournal.unupasuruan.ac.id/index.php/cejou/article/view/228
Lestari, S., Nurmalisa, Y., & Mentari, A. (2024). Pengaruh Literasi Digital dan Minat Baca Terhadap Motivasi Belajar Generasi Z. HEMAT: Journal of Humanities Education Management Accounting and Transportation, 1(1), 22–30. https://doi.org/10.57235/hemat.v1i1.2062
Mahdum, M., & Safriyanti, M. (2019). E Xploring T Eacher P Erceptions and M Otivations. 18, 293–317.
Makdis, N. (2020). Penggunaan e-book pad era digital. Al-Maktabah, 19, 77–84. http://journal.uinjkt.ac.id/index.php/al-maktabah/article/download/21058/8876
Maritsa, A., Hanifah Salsabila, U., Wafiq, M., Rahma Anindya, P., & Azhar Ma’shum, M. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2). https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303
Muzdalipah, I., Rustina, R., & El Akbar, R. R. (2020). Workshop Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Information and Communication Technology (Ict). BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 202–208. https://doi.org/10.31949/jb.v1i3.348
Nuravipah, E., Assabana, M. S., Nugroho, W., & Seipah, S. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran PAI berbasis ICT. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(1), 314–323. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i1.1330
Ombai, T. O., Putri, P. M., Eko, E. K. P., Anna, A. S., & Anisya, A. (2024). Perancangan dan Implementasi Media Pembelajaran Gerbang Logika Berbasis Augmented Reality Menggunakan Standar ISO 25010. Jurnal Teknik Informatika Dan Teknologi Informasi, 4(1), 65–74. https://doi.org/10.55606/jutiti.v4i1.2944
Putri, R. E. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran Matematika Berbasis Ict Pada Sdn 14 Kecamatan Lubuk Begalung Padang Implementation Learning Method of Mathematic Course Based on Ict in Sdn 14 Kecamatan Lubuk Begalung Padang. Journal of Information Technology and Computer Science (INTECOMS), 1(1), 91–99.
Qiftiyah, M. (2022). Implementation Learning of Akidah Akhlak Through The Burhani Approach. 06, 239–247.
Silfia, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Digital Berbasis Literasi Sains Untuk Siswa Kelas IV SEkolah Dasar. July, 1–23.
Siregar, T., Ardian, R., Harahap, S. R., & Nasution, A. A. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Ict Menggunakan Software Scratchpada Materi Peluang Di Smpn 2 Portibi. SINERGI : Jurnal Riset Ilmiah, 1(1), 6–14. https://doi.org/10.62335/b6a7cf11
Sukring. (2016). Pendidik dalam Pengembangan Kecerdasan Peserta Didik (Analisis Perspektif Pendidikan Islam). Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 01(1), 69–80.
Wijaya, B. R., Siswoyo, A. A., Pritasari, A. C., & Telang, J. R. (2020). Media Pembelajaran Animal Metamorphosis dilengkapi Multimedia Interaktif dalam Menunjang Perkuliahan IPA SD Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar , Fakultas Ilmu Pendidikan , Universitas Trunojoyo Madura. CEJou, 01(01).