PENINGKATAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS DAN KOLABORASI MELALUI MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING DI SMPN 11 PASURUAN
Main Article Content
This research is classroom action research (PTK) which aims to improve students' critical thinking skills and collaboration skills using the PjBL learning model in science learning which is carried out in three cycles consisting of planning, implementation, observation and reflection. This research instrument uses analysis test questions and collaboration skills observation sheets. The results of this research show that (1) Cycle I averaged critical thinking 49.03 in the low category, 89.0 for average collaboration skills in the highly collaborative category, (2) Cycle II averaged critical thinking skills 58.73 low category, average collaboration 88.2 with very collaborative category (3) Cycle III average critical thinking skills 64.6 medium category, average collaboration skills 89.4 with very collaborative category. These results lead to the conclusion that the application of the PjBL learning model can improve the critical thinking skills and collaboration skills of class VIII C students at SMPN 11 Pasuruan.
Arif Musthofa, M., & Ali, H. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Berpikir Kritis Dalam Pendidikan Islam Di Indonesia: Kesisteman, Tradisi, Budaya. 3(1).
Arikunto, Suharsimi. (2021). Penelitian Tindakan Kelas Edisi Revisi. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi. (2012). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.
A’yun, Q., Hasasiyah, S. H., Subali, B., & Marwoto, P. (2020). Profil Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Smp Dalam Pembelajaran Ipa Pada Materi Tekanan Zat. In Jurnal Penelitian Pendidikan Sains) (Vol. 09, Issue 02).
Dewi, P. A., Putri A., Anfira, K. D., Prayitno, A. B. (2020). Profil Keterampilan Kolaborasi Mahasiswa Pada Rumpun Pendiikan MIPA. Jurnal Ilmu Pendidikan 18 (01) 57-72.
Dara Pramiswari, E., Istanti Suwandayani, B., & Deviana, T. (2023). Analisis Model Pembelajaran Project Based Learning Dalam Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Peserta Didik Mata Pelajaran Matematika Kelas 2 Sd Muhmmadiyah 03 Assalaam (Vol. 7, Issue 2).
Eka Titik Pratiwi1, Eunice Widyanti Setyaningtyas2. (2020). Kristen Satya Wacana, U., Tengah, J., Kunci, K., & Kritis, B. (Vol. 4, Issue 2).
Fadia, S., & Fitri, N. (2021). Problematika Kualitas Pendidikan di Indonesia.
Finken., & Ennis. 1993. Illinois Critical Thinking Essay Test. Illinois Critical Thinking Project. Departement of Educational Policy Studies University of Illinois.
Fitriyani, A., Toto, Erlin, E,. (2020). Implementasi Model PjBL-STEM Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jurnal Pendididkan Biologi (Vol. 8 No. 2).
Greenstein, L. 2012. Assessing 21st Century Skills: A Guide to Evaluating Mastery and Authentic Learning. California: Corwin.
Juliyantika, T., & Batubara, H. H. (2022). Tren Penelitian Keterampilan Berpikir Kritis pada Jurnal Pendidikan Dasar di Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(3), 4731–4744.
Lestari, I., & Ilhami, A. (2022). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Smp: Systematic Review. Lensa (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 12(2), 135–144.
Lestari, S., & Sari, P. (2024). Implementasi Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik SMP. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (Vol. 7 No. 1).
Maria Anggelita, D., & Mariono, A. (2020). Pengaruh Keterampilan Kolaborasi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta didik SMK. 5(2).
Norrris, S.P. & Ennis, R.H. 1989. Evaluating Critical Thinking. Pacific Grove, CA: Midwest Publications.
Oktaviani, D. (2020). Pengaruh Project Based Learning Terhadap Keterampilan Abad 21 Peserta Didik SMP Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia. Universitas Pancasakti Tegal.
Pratiwi, A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Peserta Didik Pada Pembelajaran IPA Di Kelas VIII SMPN 12 Dumai. Universitas Islam Riau.
Ridlo, Z. R., Putra, P. D., Rianto, P. A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran PjBL Dengan Pendekatan Engineering Design Process Pada Pembelajaran IPA Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan MIPA (Vol. 13. No. 4).
Riskayanti, Y., (2021) Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis, Komunikasi, Kolaborasi Dan Kreativitas Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning. Jurnal Inovasi Pendidikan Menengah (Vol. 1 No.2).
Susilawati, E., Agustinasari, A., Samsudin, A., & Siahaan, P. (2020). Analisis Tingkat Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 6(1), 11–16.
Trimawati, K., Tjandrakirana, Raharjo. (2020). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreatif Siswa Smp Negeri Surabaya. Diterbitkan oleh Program Studi Pendidikan Kimia FKIP Universitas Lambung Mangkurat pISSN. In Terindeks di SINTA (Vol. 11, Issue 1).
Yopi Indrawan, F., Irawan, E., Sayekti, T., Muna, I. A., & Artikel, R. (2021). Efektivitas Metode Pembelajaran Jigsaw Daring Dalam Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Siswa SMP Info Artikel Abstract.
Zubaidah, S., (2018). Mengenal 4C : Learning and Innovation Skill Untuk Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Jurusan Biologi FMIPA. Universitas Negeri Malang.
Zubaidah, S., Corebima, AD., Mistianah. (2018). Assesment Berpikir Kritis Terintegrasi Tes Essay. Jurusan Biologi FMIPA. Universitas Negeri Malang.